SCHEEPVAART

Het gebruik van een marifoon,

Om in het drukke scheepvaart en marifoonverkeer de verschillende schepen uit elkaar te houden is sinds 1996 de ATIS code in gebruik. Vanaf die tijd dient elke marifoon voorzien te zijn van een ATIS-code. Deze ATIS code bevat de roepnaam van het schip en wordt na iedere uitzending als een digitaal signaal verstuurd. Grote brug- en sluiscomplexen kunnen aan de hand van deze ATIS-code zien wie hun opgeroepen heeft. Om een ATIS code te verkrijgen moet  u minimaal in het bezit zijn van een schip en het basiscertificaat marifonie behaald hebben. Ook Belgen en Nederlands sprekende buitenlanders kunnen in het bezit komen van deze ATIS code mits ze een vaste ligplaats in Nederland hebben.

Tegenwoordig wordt er voor de pleziervaart veelvuldig gebruik gemaakt van een combi marifoon. Deze marifoon kunt u zowel als binnenvaart en als zeevaartmarifoon gebruiken. Voor deze marifoon heeft u in de zeevaartstand, naast de ATIS-code, ook een MMSI nummer nodig. In de binnenvaartmodus, is de ATIS actief en kunt u geen gebruik maken van DSC. Als de marifoon in de zeevaartstand staat, is de ATIS uitgeschakeld en DSC actief.

U moet er wel op letten dat de marifoon in de goede modus, binnenvaart of zeevaart, staat !!!

Het marifoon bedieningscertificaat,

eerst examen doen !!!

BASIS

CERTIFICAAT

MARCOM B

MARCOM A

Marifoon laag vermogen

 

X

X

Portofoon beroepsbinnenvaart kanalen 15 en 17

X

X

X

Marifoon schakelbaar


X

X

Combi-marifoon


X

X

DSC Klasse C

X

X

X

DSC alle andere klassen


X

X

MF/HF-apparatuur



X

Portofoon GMDSS


X

X

Satelliet EPIRB 406 MHz/1.6 GHz


X

X

INMARSAT B,C,F en M indien voorzien van alarmeringsmogelijkheden binnen het GMDSS


X

X

 

UW MARIFOON MOET VOORZIEN ZIJN VAN EEN ATIS CODE, RYS kan deze voor u programmeren.

De ATIS code wordt verstrekt door Agentschap-Telecom. https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/scheepvaart/het-bedieningscertificaat-eerst-examen-doen